Autor:

Redakcja biorcyzycia.pl

Data aktualizacji:

2020-10-02 06:38:08

Powiązane tematy

Poleć znajomemu

Powodzenie przeszczepienia zależy w równej mierze od zespołu transplantacyjnego, jak i od zaangażowania Pacjenta w proces rekonwalescencji. Szybkie zaobserwowanie niepokojących objawów oraz odpowiednia reakcja personelu medycznego może uratować przeszczepiony narząd oraz zdrowie i życie Pacjenta.

Kliknij w wybrane objawy i dowiedz się więcej.

Charakterystyczną cechą cukrzycy potransplantacyjnej jest zazwyczaj prawidłowy poziom cukru we krwi na czczo (mniej niż 99 mg/dl), ale zdecydowanie nieprawidłowy (więcej niż 200 mg/dl) po spożyciu posiłku.

Objawy zbyt niskiego stężenia glukozy w krwi (tzw. niedocukrzenie, hipoglikemia) to:

  • Drżenia mięśniowe;
  • Nagłe i nasilone pocenie się;
  • Osłabienie;
  • Trudności ze skupieniem uwagi, niemożność koncentracji;
  • Uczucie głodu;
  • Nagłe pogorszenie widzenia, niewyraźne widzenie;
  • Zasłabnięcie z utratą świadomości;
  • Przyspieszony, czasem nierówny rytm serca – tzw. kołatanie serca.

Do niedocukrzenia u osób chorujących na cukrzycę (również potransplantacyjną) może dojść z następujących powodów:

  • Przyjęcie zbyt dużej dawki insuliny lub leku hipoglikemizującego (przeciwcukrzycowego);
  • Głodzenie się, spożywanie zbyt małej ilości pokarmu;
  • Zbyt intensywny wysiłek fizyczny;
  • Brak regularności w spożywaniu posiłków.

Objawami długotrwałej hiperglikemii są:

  • Stałe uczucie głodu;
  • Nasilone pragnienie;
  • Oddawanie dużej ilości moczu, częste oddawanie moczu;
  • Senność;
  • Osłabienie;
  • Chudnięcie;
  • Mdłości, wymioty, bóle w obrębie jamy brzusznej;
  • Ograniczenie świadomości, splątanie, zapaść, utrata świadomości, zatrzymanie oddychania.

Hiperglikemia wynika z:

  • Nieprawidłowego przyjmowania insuliny;
  • Unikania przyjmowania dawek leków przeciwcukrzycowych;
  • Niewłaściwego dostosowania dawek leków przeciwcukrzycowych do ilości i rodzaju spożywanych posiłków.

W przypadku gorączki niezbędny jest szybki kontakt z lekarzem i podjęcie odpowiednich środków terapeutycznych, bowiem zakażenia u biorców przeszczepu, a to sygnalizuje gorączka, mogą przebiegać gwałtowniej niż zazwyczaj.

Ból w obrębie jamy brzusznej może świadczyć o zapaleniu jelit, kolce nerkowej, kolce żółciowej i innych problemach związanych z chorobą przewodu pokarmowego. Ból  taki może być związany również z zakrzepicą naczyń przeszczepionej nerki, zakażeniem układu moczowego lub ostrym odrzuceniem czy zakażeniem wirusem cytomegalii.

Biegunka definiowana jako wydalanie powyżej trzech luźnych stolców na dobę u biorcy przeszczepu może być związana z:

  • Przyjmowaniem leków immunosupresyjnych (mykofenolanu mofetilu, mykofenolanu sodu);
  • Wysokim stężeniem takrolimusu we krwi.
    W poważnych przypadkach nigdy nie towarzyszą jej: gorączka, kurczowe bóle brzucha, wydalanie śluzu bądź krwi. W takiej sytuacji, zawsze w porozumieniu z lekarzem transplantologiem należy zmienić dawkowanie leków, zastąpić jeden produkt innym podobnym, bądź nawet czasowo je odstawić.Niekiedy jednak biegunka, szczególnie bardzo nasilona z towarzyszącymi bólami brzucha czy też wymiotami, jest objawem zakażenia układu pokarmowego – wirusowego, bakteryjnego lub pasożytniczego. W takiej sytuacji niezbędna jest konsultacja z lekarzem i podjęcie właściwego leczenia.

Wymioty na ogół wywołane są infekcją przewodu pokarmowego lub błędami dietetycznymi i rzadko są spowodowane nietolerancją leków immunosupresyjnych. Jeżeli natomiast wymioty wystąpią bezpośrednio po lub w krótkim czasie po przyjęciu leku immunosupresyjnego, należy skontaktować się z lekarzem transplantologiem, który doradzi czy powinno się przyjąć w takiej sytuacji dodatkową dawkę leku.

Nasilone wymioty mogą prowadzić do odwodnienia organizmu i utraty elektrolitów. Dlatego jeśli nie jest możliwe zwiększone przyjmowanie płynów drogą doustną należy udać się do najbliższego szpitala w celu uzupełnienia płynów dożylnie i poddania dalszemu leczeniu.

Ból i tkliwość w okolicy przeszczepionego narządu jest zawsze objawem niepokojącym.

Może świadczyć o zakażeniu, odrzuceniu przeszczepionego narządu lub innych powikłaniach.

Nagle występujący obrzęk kończyny dolnej, szczególnie jeśli jest jednostronny z towarzyszącym zaczerwienieniem i ociepleniem kończyny, może świadczyć o zakrzepicy żylnej. W takim wypadku należy niezwłocznie zgłosić się do najbliższej przychodni lub szpitala w celu podjęcia właściwego leczenia.

Obrzęki u biorcy przeszczepu mogą być spowodowane:

  • Gorszą czynnością przeszczepionej nerki;
  • Spożywaniem dużej ilości soli kuchennej;
  • Niewydolnością żył kończyn dolnych;
  • Przyjmowaniem niektórych leków przeciwnadciśnieniowych.

Ból w klatce piersiowej czy duszność są zawsze niepokojącym objawem. Należy niezwłocznie zgłosić się do najbliższej poradni lub szpitala w celu uzyskania właściwej pomocy medycznej.

Objawy grypopodobne tj. złe samopoczucie, uczucie rozbicia, osłabienie, bóle kostne, stawowe i mięśniowe, stan podgorączkowy, gorączka oraz utrata apetytu mogą towarzyszyć grypie lub chorobom przeziębieniowym. Jednak, szczególnie w pierwszym roku po przeszczepieniu, mogą być również objawami rozwoju infekcji specyficznych dla biorców przeszczepu nerki, takich jak zakażenie wirusem cytomegalli.

Nagłe uczucie niemożności utrzymania moczu z samoistnym, bezwolnym sączeniem moczu w pierwszych 4 tygodniach po transplantacji może być związane z przemieszczeniem cewnika dJ (cewnik dJ to cienka rurka zakładana do miedniczki nerkowej i kończąca się w moczowodzie; zwykle usuwana jest po ok. 4 tygodniach od przeszczepienia).

Przemieszczenie rurki do szyi pęcherza powoduje mimowolne oddawanie moczu. Należy w takim wypadku jak najszybciej zgłosić się do Ośrodka Transplantacyjnego w celu uzyskania pomocy. Jeśli pacjent przebywa bardzo daleko od Ośrodka powinien zgłosić się do najbliższego szpitala, poinformować personel medyczny o zaistniałej sytuacji i okazać kartę informacyjną z hospitalizacji po przeszczepieniu. Cewnik dJ może być uwidoczniony w badaniu USG.

Stopniowe zwiększenie masy ciała po przeszczepieniu spowodowane jest stosowaniem nieodpowiedniej, wielokalorycznej diety.
Natomiast nagłe zwiększenie masy ciała zwykle związane jest z gromadzeniem płynów i występowaniem obrzęków. Może to być spowodowane nagłym pogorszeniem czynności przeszczepionej nerki i wymaga niezwłocznego skontaktowania się z Ośrodkiem Transplantacyjnym.

Wystąpienie zmian na skórze o etiologii wirusowej każdorazowo wymaga konsultacji lekarskiej.

Autor:

Redakcja biorcyzycia.pl

Data aktualizacji:

2 października 2020

Powiązane tematy

Poleć znajomemu


Polecamy

wróć do Bazy wiedzy

Masz wątpliwości? Chcesz podzielić się swoją opinią?

skontaktuj się z nami

CHIESI/KBŁ/BŻ/102/10/2020

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.